twitter


salammm....

malam ni idea aku datang nak bercerita ttg puasa...
yela bulan puase pun bakal menjelang 3 hari lagi....yg menariknye sehari pas MERDEKA plak tu...
k la tadi kat kolej plak ade wat majlis mesra pelajar....program tu kire ade wat ceramah n bacaan yassin...
so ms ceramah tadi ustazah yang dijemput plak cerita ttg puase...so aku pun kire nak mendengar la kan...
so ustazah ni cerita la ttg puase..tapi dalam byk2 ayat yg aku ingat ni la
"APABILA ANDA BERASA LETIH DAN LAPAR BERMAKNA ANDA BELUM PUASA HARI INI DAN APABILA ANDA BERASA BERTENAGA DAN SEMANGAT BERMAKNA ADA PUASA HARI INI"so rasenye anda akan paham dengan kenyataan ni kan...
so aku pun teringat la cite nape bile time puase msh lagi ad umat islam yang dah akil baligh pun masih xmampu nak puase...sedangkan anak2 kecil semangat tuk berpuase walaupun msh kecil...kite xrase malu ke ngn sikap kite....
nak kate penat memangla penat tapi kite harus mencontohi Nabi Muhammad S.A.W walaupun Baginda sedang berperang
(perang Badar)tapi masih lagi berpuase...besar ganjarannye yang diperolehi Baginda...so marilah kite tunaikan tanggungjawab kite sebagai seorang ISLAM yang betul2 ISLAM...

so mase kite dibulan puase ni marilah kite sama2 meningkatkan amalan kite supaya menuju kearah yang lebih baik...
aminnn...


ni plak kisah MERDEKA plak....
yela tahun ni cam xterasa langsung kemeriahannye...
kat kl ni xnmpk langsung semangat nak kibarkan bendera kebanggaan kite tue...
aku teringat mase kat time skola2 dulu...semangatnye bukan main lagi....
siap ade pertandingan hiasan kelas la...banner...melukis poster n macam2 lagi....
tapi sknk dah berubah dah....golongan pemuda pemudi lebih suke menyambut dengan cara pegi ke konsert la...
nape kite x wat majlis bacaan yassin tuk keamanan negara kite ni...

hah cerita psai merdeka mmg kite merdeka..
tapi kite merdeka diluaran n tapi sebenarnya kite masih dijajah oleh pemikiran barat..
tu yg xsedap....sbbnye kalau kite tgk gaya sknk ni cam hampeh...
gaya punk la...gaya gothic n cam2 lagi yang menyakitkan hati kite kalo melihatnye..
nape smua ini masih terjadi...
dulu bapa kemerdekaan bersusah payah nak memperjuangkan tanah air ni dari dijajah tapi kite sebagai pemuda
masih lupe akan smua tu....kite plak dijajah...
so sempena kemerdekaan ke 51 tahun ni ngan Temanya "PERPADUAN TERAS KEJAYAAN"
rasenye tema tu dah cukup jelas kan...
so marilah kite hayati merdeka dgn penuh penghayatan yg mendalam...

so selamat menyambut puasa dan merdeka!!!

sampai di sini coretan gua...
salam...

0 comments:

SESUATU YANG DICARI DALAM PENCARIAN HIDUP

| |

salammm....

malam ni idea aku datang nak bercerita ttg puasa...
yela bulan puase pun bakal menjelang 3 hari lagi....yg menariknye sehari pas MERDEKA plak tu...
k la tadi kat kolej plak ade wat majlis mesra pelajar....program tu kire ade wat ceramah n bacaan yassin...
so ms ceramah tadi ustazah yang dijemput plak cerita ttg puase...so aku pun kire nak mendengar la kan...
so ustazah ni cerita la ttg puase..tapi dalam byk2 ayat yg aku ingat ni la
"APABILA ANDA BERASA LETIH DAN LAPAR BERMAKNA ANDA BELUM PUASA HARI INI DAN APABILA ANDA BERASA BERTENAGA DAN SEMANGAT BERMAKNA ADA PUASA HARI INI"so rasenye anda akan paham dengan kenyataan ni kan...
so aku pun teringat la cite nape bile time puase msh lagi ad umat islam yang dah akil baligh pun masih xmampu nak puase...sedangkan anak2 kecil semangat tuk berpuase walaupun msh kecil...kite xrase malu ke ngn sikap kite....
nak kate penat memangla penat tapi kite harus mencontohi Nabi Muhammad S.A.W walaupun Baginda sedang berperang
(perang Badar)tapi masih lagi berpuase...besar ganjarannye yang diperolehi Baginda...so marilah kite tunaikan tanggungjawab kite sebagai seorang ISLAM yang betul2 ISLAM...

so mase kite dibulan puase ni marilah kite sama2 meningkatkan amalan kite supaya menuju kearah yang lebih baik...
aminnn...


ni plak kisah MERDEKA plak....
yela tahun ni cam xterasa langsung kemeriahannye...
kat kl ni xnmpk langsung semangat nak kibarkan bendera kebanggaan kite tue...
aku teringat mase kat time skola2 dulu...semangatnye bukan main lagi....
siap ade pertandingan hiasan kelas la...banner...melukis poster n macam2 lagi....
tapi sknk dah berubah dah....golongan pemuda pemudi lebih suke menyambut dengan cara pegi ke konsert la...
nape kite x wat majlis bacaan yassin tuk keamanan negara kite ni...

hah cerita psai merdeka mmg kite merdeka..
tapi kite merdeka diluaran n tapi sebenarnya kite masih dijajah oleh pemikiran barat..
tu yg xsedap....sbbnye kalau kite tgk gaya sknk ni cam hampeh...
gaya punk la...gaya gothic n cam2 lagi yang menyakitkan hati kite kalo melihatnye..
nape smua ini masih terjadi...
dulu bapa kemerdekaan bersusah payah nak memperjuangkan tanah air ni dari dijajah tapi kite sebagai pemuda
masih lupe akan smua tu....kite plak dijajah...
so sempena kemerdekaan ke 51 tahun ni ngan Temanya "PERPADUAN TERAS KEJAYAAN"
rasenye tema tu dah cukup jelas kan...
so marilah kite hayati merdeka dgn penuh penghayatan yg mendalam...

so selamat menyambut puasa dan merdeka!!!

sampai di sini coretan gua...
salam...

0 comments:

.