twitter


hmm...
berbicara tentang kematian pasti semua akan tepkir ttg kematian bukan..
aku pun turut jugak merasakan kematian ini...
cume adakah kite sudah bersedia dengan kematian ini atau masih lagi terbuai-buai...
ya aku jugak masih kurang lagi ttg ilmu ini dan masih lagi terbuai-buai di muka dunia ini...

cuma di sini aku terpikir sejenak apabila kite mendengar sesebuah kematian pasti kita akan merasa insaf dan takut akan kematian bukan...tapi terpkirkah kita...takut dan insaf itu hanya bersifat semantara bagi kita...ya semasa jenazah sedang dibacakan yassin dan jugak al-quran, dimandikan dan sehinggalah dikebumikan dan ditinggalkan keseorangan di dalam liang lahad itu...kesedaran akan muncul di situ apabila kita merasai kematian itu...

keinsafan kite hanya sementara..apabila selesai sahaja segala urusan jenazah kite mungkin hanya akan terkenang dan berasa sedih seminggu dua...ya mungkin kite juga akan ingat tentang arwah...tapi cume tidaklah sedihnya spt baru2 arwah meninggal...
penah x kite terfikir yang kita akan juga melalui zaman itu...ya kite masih berpikir...tapi dalam pemikiran kite masih lagi boleh terlupa disebabkan hasutan syaitan....kadang2 aku sendiri berasa sangat takut dengan kematian apatah lagi kite sekarang dihidangkan dengan pelbagai cerita keadaan jenazah dalam keadaan aib...kemudian diceritakan pengalaman lampau atau kisah hayat arwah itu..cukup menginsafkan...

namun sebagai manusia kite memang sentiasa diuji oleh ALLAH dengan pelbagai ujian...cukup besar dan bermakna ujian yang diturunkan kepada kita...namun segelintir umat islam masih tidak mampu berfikir sebagai seorang islam..
manakan tidak...syaitan dijadikan sahabat maka tinggallah segala larangan ALLAH
dan maka akan terjadilah sebuah kematian yang sungguh memilukan bagi jenazah...
tetapi di sini pernahkah kite terpkir yang keluarga yang ditinggalkan akan menerima kesan yang lagi hebat..umpatan cacian,kejian dan kutukan akan diterima kerana arwah meninggal dengan penuh kesyaduan dan keaiban...

aku bercakap tentang kematian kerana aku teringatkan sebuah sajak yang aku jumpa...

bunyinya begini...

ANDAIKAN AKU PERGI DAHULU
MAAFKAN SEGALA DOSAKU,
ANDAIKAN AKU PERGI DAHULU,
HALALKAN MAKAN MINUM KU SELAMA INI,
ANDAIKAN AKU PERGI DAHULU,
SEDEKAHKANLAH AL FATIHAH KEPADAKU,
ANDAIKAN AKU PERGI DULU,
BIARLAH AKU PERGI DENGAN TENANG,

aku hanya ingat baris ini sahaja...ungkapan ini pun dah cukup bermakna bagiku.
tujuan aku menulis ini bukanlah hendak mengatakan aku ni baik dan cukup ilmu agama..
aku masih sedar aku jugak kekurangan ilmu..aku cume ingin mengingati sesama manusia saudara islam...kalau bukan sesama kite hendak beringat sapa lagi yang akan menolong kite...

maafkan jika coretan ini menimbulkan salah faham..
ikhlas dari lubuk hati aku ingin menulis...
sama2lah kite ingat mengingati...
jika aku lalai hari ini ingatkan lah aku...
jika aku leka dengan duniawi ingatlah aku dengan akhirat...


sekian
salam coretan
-tokwan-

0 comments:

KEMATIAN.........

| |

hmm...
berbicara tentang kematian pasti semua akan tepkir ttg kematian bukan..
aku pun turut jugak merasakan kematian ini...
cume adakah kite sudah bersedia dengan kematian ini atau masih lagi terbuai-buai...
ya aku jugak masih kurang lagi ttg ilmu ini dan masih lagi terbuai-buai di muka dunia ini...

cuma di sini aku terpikir sejenak apabila kite mendengar sesebuah kematian pasti kita akan merasa insaf dan takut akan kematian bukan...tapi terpkirkah kita...takut dan insaf itu hanya bersifat semantara bagi kita...ya semasa jenazah sedang dibacakan yassin dan jugak al-quran, dimandikan dan sehinggalah dikebumikan dan ditinggalkan keseorangan di dalam liang lahad itu...kesedaran akan muncul di situ apabila kita merasai kematian itu...

keinsafan kite hanya sementara..apabila selesai sahaja segala urusan jenazah kite mungkin hanya akan terkenang dan berasa sedih seminggu dua...ya mungkin kite juga akan ingat tentang arwah...tapi cume tidaklah sedihnya spt baru2 arwah meninggal...
penah x kite terfikir yang kita akan juga melalui zaman itu...ya kite masih berpikir...tapi dalam pemikiran kite masih lagi boleh terlupa disebabkan hasutan syaitan....kadang2 aku sendiri berasa sangat takut dengan kematian apatah lagi kite sekarang dihidangkan dengan pelbagai cerita keadaan jenazah dalam keadaan aib...kemudian diceritakan pengalaman lampau atau kisah hayat arwah itu..cukup menginsafkan...

namun sebagai manusia kite memang sentiasa diuji oleh ALLAH dengan pelbagai ujian...cukup besar dan bermakna ujian yang diturunkan kepada kita...namun segelintir umat islam masih tidak mampu berfikir sebagai seorang islam..
manakan tidak...syaitan dijadikan sahabat maka tinggallah segala larangan ALLAH
dan maka akan terjadilah sebuah kematian yang sungguh memilukan bagi jenazah...
tetapi di sini pernahkah kite terpkir yang keluarga yang ditinggalkan akan menerima kesan yang lagi hebat..umpatan cacian,kejian dan kutukan akan diterima kerana arwah meninggal dengan penuh kesyaduan dan keaiban...

aku bercakap tentang kematian kerana aku teringatkan sebuah sajak yang aku jumpa...

bunyinya begini...

ANDAIKAN AKU PERGI DAHULU
MAAFKAN SEGALA DOSAKU,
ANDAIKAN AKU PERGI DAHULU,
HALALKAN MAKAN MINUM KU SELAMA INI,
ANDAIKAN AKU PERGI DAHULU,
SEDEKAHKANLAH AL FATIHAH KEPADAKU,
ANDAIKAN AKU PERGI DULU,
BIARLAH AKU PERGI DENGAN TENANG,

aku hanya ingat baris ini sahaja...ungkapan ini pun dah cukup bermakna bagiku.
tujuan aku menulis ini bukanlah hendak mengatakan aku ni baik dan cukup ilmu agama..
aku masih sedar aku jugak kekurangan ilmu..aku cume ingin mengingati sesama manusia saudara islam...kalau bukan sesama kite hendak beringat sapa lagi yang akan menolong kite...

maafkan jika coretan ini menimbulkan salah faham..
ikhlas dari lubuk hati aku ingin menulis...
sama2lah kite ingat mengingati...
jika aku lalai hari ini ingatkan lah aku...
jika aku leka dengan duniawi ingatlah aku dengan akhirat...


sekian
salam coretan
-tokwan-

0 comments:

.