twitter


saje nak share ape yang aku dpt dari email...if salah sile beri komen ye....sama2 lah kite menghayati ramadhan al mubarak...


SELAMAT DATANG RAMADHAN AL MUBARAK

Sejarah Ramadhan

1) Ramadhan: ertinya panas terik

2) Bulan di turunkan Al Quran dan disebut (syahru ramadhana)

3) Berlakunya perang Badar Kubra dan mendapat kemenangan.

4) Bulan dimana nabi mengambil balik Mekah dari tangan Musyrikin dan berakhirnya penyembahan berhala.

5) Di dalamnya dipilih ada malam al-qadar yakni lebih baik drpd 1000 bulan.

6) Di pilih untuk ibadat puasa.

7) Di pilih untuk ibadat2 lain (tadarus Al Quran)

Kelebihan Bulan Ramadhan

1) Kamu akan di naungi Ramadhan. (bagi yg telah meninggal dunia terlepas dari siksa kubur)

2) Bulan penuh keberkatan

3) Di malamnya ada lebih baik drpd 1000 bulan

4) Amal sunat sama dengan solat fardhu

5) Manakala solat fardhu mendpt 70 kali ganda

6) Bulan sabar dan pahalanya adalah syurga

7) Bulan menambah rezeki

8) Memberi buka banyak pahala

9) Bulan keampunan

* doa yang paling makbul iaitu doa sebelum berbuka puasa.

* juga doa pada sepertiga malam.

10) 10 hari pertama adalah mulanya rahmat, 10 hari pertengahan - pengampunan, 10 hari terakhir - kemerdekaan api neraka.

Amalan-amalan di bulan Ramadhan

1) Mengucapkan Selamat Menyambut Bulan Ramadhan

2) Menempah pakaian untuk Ramadhan

3) Niat puasa sebulan pd permulaan Ramadhan

4) Hendak tidur bacalah 4 ayat terakhir Surah Al Kahfi supaya dapat bangun malam

5) Berazam melakukan Terawih 20 rakaat (bukan 8 rakaat)

6) Bertadarus secara bersemak (bukan sendirian)

7) Solat berjemaah setiap waktu

8) Solat jemaah di masjid/surau

9) Amalkan Qiyamulail walaupun pendek

10) Sahur diwaktu akhir

11) Sahur - utk mengelakkan makanan tidak hadam elakkan makanan pedas dan tutup sahur dengan air susu

12) Mandi Janabat sebelum Imsak

13) Kurangkan tidur

14) Tunaikan Solat sunat fajar (Solat Sunat Subuh)

15) Tunaikan Solat Dhuha

16) Tidur waktu cuti (satu jam sebelum Zohor)

17) Tunaikan solat Rawatib

18) Jaga pacaindera

19) Elakkan gosok gigi pd waktu petang

20) hadiri majlis ilmu

21) Buat baik pd ibubapa

22) Isteri hendaklah taat pd suami

23) Banyakkan bersedekah

24) Berbuka dgn 3 biji kurma dan air yg belum dipanaskan oleh api

25) Berbuka bersama org tua

26) Jemput tetamu berbuka

27) Kurangkan berat badan

28) Banyakkan i'tikaf di masjid (lelaki sahaja)

29) Baiki hubungan suami isteri

30) Baiki hubungan jiran

31) Isteri jauhi drpd keluar memakai mekap & perhiasan

32) Elakkan berbelanja berlebihan

33) Kuatkan kesabaran

34) Banyakkan selawat,istighfar,bertasbih

35) Berazam beramal (pada malam Lailatul Qadar)

36) Mengejut anak dan isteri di mlm Lailatul Qadar

37) Elakkan menonton TV yg mengandungi nafsu

38) Elakkan mendengar radio berunsur hiburan

39) Berdoa dgn nada lembut dan merayu

40) Jauhkan bercumbu dgn suami/isteri

41) Mendoakan ibu bapa samaada hidup atau yg meninggal dunia

42) Melazimkan solat waktu

43) Elakkan sebelum berbuka bersiar2 yg menjadikan pandangan liar

44) Elakkan banyak berhutang

45) Melepaskan perasaan sedih melepaskan Ramadhan ditakuti tidak bertemu lagi dengan Ramadhan akan datang

46) Tunaikan zakat fitrah

Cara Beramal Di Malam Lailatul Qadar (Malam 21-30)

1) Kepada Orang Tua Lemah Cara beramal solat Maghrib, Isyak dan Tarawih berjemaah di masjid/surau, ini sudah dikira beramal Al Qadar

2) Orang yg tidak sanggup solat malam yang panjang

* Baca ayat akhir surah Al Baqarah

* Baca ayat Kursi

* Baca surah Yaasin

* Baca surah Al Zalazah

* Baca surah Al Qafirun

* Baca surah Al Ikhlas

3) Bagi orang yamg kuat dan cergas

* Bangunkan isteri dan anak

* Mandi

* Solat malam - Tahajjud, Taubat, Tasbih, Hajat, Istikharah, dan baca Al Quran

NUZUL Al QURAN ( 17 Ramadhan )

* Tarikh turunnya Al Quran

* Beramallah di malamnya dengan solat malam dan amal2 yg baik

Selamat Menyambut Ramadan

semoga segala amalan kita diterima Allah swt

dan diampunkan segala dosa, ditetapkan iman, disucikan hati

dan dirahmati, insyallah





pejam celik pejam celik kite semakin hampir kepada bulan yang cukup mulia dan hanya dalam setahun ianya sekali sahaja dan pastinye kite pasti tidak sabar untuk menunggu kehadirannya....SELAMAT DATANG RAMADHAN buat kali ini...sesungguhnya setiap kali ramadhan muncul pasti akan megamit kenangan silam ketika kanak-kanak....

pastinya kite banyak menyimpan kenangan bukan ketika zaman kanak-kanak...
bayangkan kite diajar berlatih puasa ketika berumur 7 tahun....perghhhh penatnye nak tahan puasa ketika tu...yela kite kecik lagi dan pastinye dahagakan air dan kelaparan...istilah puasa sekerat hari atau puasa yangyok tu mmg ada masa itu...hehehehe...
aku masih ingat lagi....setiap kali bulan puasa pastinya bilik air akan menjadi sasaran utama...hahaha manakan tidak peluang itu datang apabila waktu solat sahaja...kononnya nak ambik air sembahyang tapi sempat lagi minum air kolah tu...fuhhh nikmatnye bukan main lagi...hehehhe...tapi depan mak ayah berlakon baik pye...tapi tu masa berumur 7 hingga 10 tahun..

masuk ke peringkat 11 tahun ke atas alhamdulillah aku dah mampu puasa penuh dan xpenuh...
tapi ketika zaman ini aku cukup ingat dgn aktiviti yang cukup menarik...
bayangkan selepas sahur aku dan rakan2 akan pergi ke surau tuk menunaikan solat subuh(time ni je rajin solat subuh..hehehhe)iman dah bagi salam xsempat abis baca doa kiteorg dah turun dan berkumpul untuk melakukan permainan aci nyorok...bayangkan subuh2 tu time tu mmg xtakut sbb syaitan semua kena ikat..sapa nak sorokkan kiteorgkan..hahahha....
dekat pukul 8 balik umah mandi2...xsampai lama mana lepak umah dah berkumpul balik kat markas tuk lakukan aktiviti harian...kalau xmain guli mesti main carom...dah puas main aci nyorok dan pelbagai lagi...fuhh time tu mmg xhengat penat yang penting masa tu adalah masa...sbb tau2 je dah petang...kan senang terus balik...

lagi satu yang beshnyekan bile time ada morei(ataupun dikenali majlis berbuka puasa) geng aku pasti akan dtg awal chop tempat...msti duk dlm satu geng baru ngam nak makan..hahaahha...azan pertama biasanya org makan makanan ringan2 dulu...pastu solat tapi kiteorg time org2 tua solat kiteorg dah bedal nasi...pastu slalu kena marah ngn org tua...degil katenye..hhehhehe

tapi tu semua kenangan kan.....
sekarang aku pun dah besar dan bleh berpkir untuk melakukan sesuatu yang berguna tuk diri aku demi mencari keberkatan di bulan ramadhan...yela umur semakin meningkat bukan kekal..
di bulan ni la org selalunya akan berlumba-lumba untuk mencari fadilhat ramadhan itu sendiri...
setiap hari terawihnye penuh dgn fadilhatnye....cume kite mampu untuk melakukan atau tidak sahaja...bagi sesetengah org mungkin pernah merasa malam lailatul qadar bukan...aku masih mencari malam itu...mungkin bukan sekarang atau aku perlu mencarinya lagi.....

eh melalut panjang plak...
rasanye kalao xsilap mungkin kite akan berpuasa di hujung minggu ini...marilah kite semua menunaikan ibadat ini bagi mencari sebuah keberkatan...aku di sini nak ucapkan selamat berpuasa dan lakukan dengan penuh keikhlasan...






haluuu...
lama rasanye xupdatekan blog aku nie...
bukan ape banyak cite tapi bizi itu mencemburui aku...
tu yang xde masa tu...hhehehehe padahal ada aje masa tuk update...
ok lah kembali pada tajuk aku tu..
mesti semua org pelik nape nama aku lebih ramai orang panggil tokwan dari anuar or nuar..

hah mari aku ceritakan dari mana asalnye aku dpt gelaran nieh...
semuanye bermula bile aku start masuk belajar diploma di kuantan...
pada mulanya aku mmg dipanggil dengan nama anuar..but satu masa tu kawan terengganu nieh tetiba panggil aku tokwang...aku pun pelik gak bile aku tanya nape diorg kate aku ni kalo bab makan mmg xkesah pasal duit...
tu kirenye banyak wang la..tu yang melekat tokwang...tapi kalo membe kelate aku plak xpanggil tokwang tapi diorg panggil tokwae...sbbnye diorg alihkan....bahasa diorg lah...

so bile dah lama2 panggilan tu melekat lak dan aku mmg dah dikenali sbg tokwan...
manakan tidak satu kolej kenal nama tu..dari pelajar2 ke pensyarah ke staff biasa smpai pihak atasan...muahahhahaha....so dah biasa dgn panggilan tu..
tapi sebenar dari sebalik nama tu ialah aku ni dulu kuat membebel kat kengkawan aku...tu yang kena panggilan tu...
setiap kali ape2 yang berlaku kat kawasan dorm tu mesti aku bebel dan marah2 kat diorg....
manakan tidak jika berlaku sesuatu pasti aku kena dulu soal siasat ngn pegawai...xkena naya aku..

tapi lagi satu aku kena panggil nama tokwan nie sbb dulu masa kat kuantan aku ni rajin masak2....sampai aku leh meniaga meegi goreng telor goreng dan cam2 lagi...kalo bab masak tu diorg msti paksa aku masak...reti lah gak masak kari ayam,ayam masak merah,ayam masak kicap..dan pelbagai lagi la....
diorg puji masakan aku sedap..padahal xde sedapnye...diorg malas masak tu yang puji melambung..hahahaha

tapi tula kerana nama tu sampai skank aku gune..sbbnye unik dah banyak kenangan kat nama tu...
aku masuk kptm kl nie pun masih lagi guna nama tu...masuk nfc pun gune nama tu...so senang skit..hahahhaha

hahahhahahah..tu la je aku nak cite..sbbnye ramai sangat tye sbb ape aku suke gune nama tokwan tu...

ok aku dah ngantuk dan nak tido...daaa




src="http://signatures.mylivesignature.com/54487/223/80D05A1E1F6A6E53338D292919102CFC.png" />


[+/-]

mari kite berkongsi....

[+/-]

WELCOME BACK RAMADHAN.......

[+/-]

WHY THEY CALL ME "TOKWAN"