twitter


pejam celik pejam celik kite semakin hampir kepada bulan yang cukup mulia dan hanya dalam setahun ianya sekali sahaja dan pastinye kite pasti tidak sabar untuk menunggu kehadirannya....SELAMAT DATANG RAMADHAN buat kali ini...sesungguhnya setiap kali ramadhan muncul pasti akan megamit kenangan silam ketika kanak-kanak....

pastinya kite banyak menyimpan kenangan bukan ketika zaman kanak-kanak...
bayangkan kite diajar berlatih puasa ketika berumur 7 tahun....perghhhh penatnye nak tahan puasa ketika tu...yela kite kecik lagi dan pastinye dahagakan air dan kelaparan...istilah puasa sekerat hari atau puasa yangyok tu mmg ada masa itu...hehehehe...
aku masih ingat lagi....setiap kali bulan puasa pastinya bilik air akan menjadi sasaran utama...hahaha manakan tidak peluang itu datang apabila waktu solat sahaja...kononnya nak ambik air sembahyang tapi sempat lagi minum air kolah tu...fuhhh nikmatnye bukan main lagi...hehehhe...tapi depan mak ayah berlakon baik pye...tapi tu masa berumur 7 hingga 10 tahun..

masuk ke peringkat 11 tahun ke atas alhamdulillah aku dah mampu puasa penuh dan xpenuh...
tapi ketika zaman ini aku cukup ingat dgn aktiviti yang cukup menarik...
bayangkan selepas sahur aku dan rakan2 akan pergi ke surau tuk menunaikan solat subuh(time ni je rajin solat subuh..hehehhe)iman dah bagi salam xsempat abis baca doa kiteorg dah turun dan berkumpul untuk melakukan permainan aci nyorok...bayangkan subuh2 tu time tu mmg xtakut sbb syaitan semua kena ikat..sapa nak sorokkan kiteorgkan..hahahha....
dekat pukul 8 balik umah mandi2...xsampai lama mana lepak umah dah berkumpul balik kat markas tuk lakukan aktiviti harian...kalau xmain guli mesti main carom...dah puas main aci nyorok dan pelbagai lagi...fuhh time tu mmg xhengat penat yang penting masa tu adalah masa...sbb tau2 je dah petang...kan senang terus balik...

lagi satu yang beshnyekan bile time ada morei(ataupun dikenali majlis berbuka puasa) geng aku pasti akan dtg awal chop tempat...msti duk dlm satu geng baru ngam nak makan..hahaahha...azan pertama biasanya org makan makanan ringan2 dulu...pastu solat tapi kiteorg time org2 tua solat kiteorg dah bedal nasi...pastu slalu kena marah ngn org tua...degil katenye..hhehhehe

tapi tu semua kenangan kan.....
sekarang aku pun dah besar dan bleh berpkir untuk melakukan sesuatu yang berguna tuk diri aku demi mencari keberkatan di bulan ramadhan...yela umur semakin meningkat bukan kekal..
di bulan ni la org selalunya akan berlumba-lumba untuk mencari fadilhat ramadhan itu sendiri...
setiap hari terawihnye penuh dgn fadilhatnye....cume kite mampu untuk melakukan atau tidak sahaja...bagi sesetengah org mungkin pernah merasa malam lailatul qadar bukan...aku masih mencari malam itu...mungkin bukan sekarang atau aku perlu mencarinya lagi.....

eh melalut panjang plak...
rasanye kalao xsilap mungkin kite akan berpuasa di hujung minggu ini...marilah kite semua menunaikan ibadat ini bagi mencari sebuah keberkatan...aku di sini nak ucapkan selamat berpuasa dan lakukan dengan penuh keikhlasan...





1 comments:

  1. Panjang entry..!!! hihik...

    SELAMAT BERPUASE TOKWAN..!!!Jangan puase yang yang yok udah ler...

    ;)

WELCOME BACK RAMADHAN.......

| |

pejam celik pejam celik kite semakin hampir kepada bulan yang cukup mulia dan hanya dalam setahun ianya sekali sahaja dan pastinye kite pasti tidak sabar untuk menunggu kehadirannya....SELAMAT DATANG RAMADHAN buat kali ini...sesungguhnya setiap kali ramadhan muncul pasti akan megamit kenangan silam ketika kanak-kanak....

pastinya kite banyak menyimpan kenangan bukan ketika zaman kanak-kanak...
bayangkan kite diajar berlatih puasa ketika berumur 7 tahun....perghhhh penatnye nak tahan puasa ketika tu...yela kite kecik lagi dan pastinye dahagakan air dan kelaparan...istilah puasa sekerat hari atau puasa yangyok tu mmg ada masa itu...hehehehe...
aku masih ingat lagi....setiap kali bulan puasa pastinya bilik air akan menjadi sasaran utama...hahaha manakan tidak peluang itu datang apabila waktu solat sahaja...kononnya nak ambik air sembahyang tapi sempat lagi minum air kolah tu...fuhhh nikmatnye bukan main lagi...hehehhe...tapi depan mak ayah berlakon baik pye...tapi tu masa berumur 7 hingga 10 tahun..

masuk ke peringkat 11 tahun ke atas alhamdulillah aku dah mampu puasa penuh dan xpenuh...
tapi ketika zaman ini aku cukup ingat dgn aktiviti yang cukup menarik...
bayangkan selepas sahur aku dan rakan2 akan pergi ke surau tuk menunaikan solat subuh(time ni je rajin solat subuh..hehehhe)iman dah bagi salam xsempat abis baca doa kiteorg dah turun dan berkumpul untuk melakukan permainan aci nyorok...bayangkan subuh2 tu time tu mmg xtakut sbb syaitan semua kena ikat..sapa nak sorokkan kiteorgkan..hahahha....
dekat pukul 8 balik umah mandi2...xsampai lama mana lepak umah dah berkumpul balik kat markas tuk lakukan aktiviti harian...kalau xmain guli mesti main carom...dah puas main aci nyorok dan pelbagai lagi...fuhh time tu mmg xhengat penat yang penting masa tu adalah masa...sbb tau2 je dah petang...kan senang terus balik...

lagi satu yang beshnyekan bile time ada morei(ataupun dikenali majlis berbuka puasa) geng aku pasti akan dtg awal chop tempat...msti duk dlm satu geng baru ngam nak makan..hahaahha...azan pertama biasanya org makan makanan ringan2 dulu...pastu solat tapi kiteorg time org2 tua solat kiteorg dah bedal nasi...pastu slalu kena marah ngn org tua...degil katenye..hhehhehe

tapi tu semua kenangan kan.....
sekarang aku pun dah besar dan bleh berpkir untuk melakukan sesuatu yang berguna tuk diri aku demi mencari keberkatan di bulan ramadhan...yela umur semakin meningkat bukan kekal..
di bulan ni la org selalunya akan berlumba-lumba untuk mencari fadilhat ramadhan itu sendiri...
setiap hari terawihnye penuh dgn fadilhatnye....cume kite mampu untuk melakukan atau tidak sahaja...bagi sesetengah org mungkin pernah merasa malam lailatul qadar bukan...aku masih mencari malam itu...mungkin bukan sekarang atau aku perlu mencarinya lagi.....

eh melalut panjang plak...
rasanye kalao xsilap mungkin kite akan berpuasa di hujung minggu ini...marilah kite semua menunaikan ibadat ini bagi mencari sebuah keberkatan...aku di sini nak ucapkan selamat berpuasa dan lakukan dengan penuh keikhlasan...





1 comments:

Harney said...

Panjang entry..!!! hihik...

SELAMAT BERPUASE TOKWAN..!!!Jangan puase yang yang yok udah ler...

;)

.